Wrangler Duratrac

Här ventileras däck och fälg

Wrangler Duratrac

Postby Discus1 » Thu Jun 17, 2010 7:55 am

Jag tittade på Goodyears Duratrac som mitt nästa vinterdäck (ja ja det är snart midsommar :roll: ). Däcket är förberett för dubb och har den amerikanska snöflingan men finns inte med på godkända vinterdäck i Sverige. Listan på godkända är från 09 så jag tänkte att den inte var uppdaterad.
Jag skickade ett mail till Goodyear och fick följande svar:

"Wrangler Duratrac kommer ej godkännas som vinterdäck i Sverige då det ej är avsett för vinterkörning.
De flesta SUV/4X4 däck har M+S märkning men det betyder mer att dom har vissa element i mönstret som gör att man kan ta sig fram i lättare
snöfall, men det gör det inte lämpligt för vinteranvändning då det helt enkelt inte är anpassat för det.
Tyvärr är vissa tillverkare mindre nogräknade med detta och godkänner däck som ej bör vara det, endast för att kunna sälja fler däck. Detta är något Goodyear Dunlop ej kommer göra!

På en SUV/4X4 är det minst lika viktigt att ha bra vinterdäck som på en personbil. Bara för att man tar sig fram ok pga 4wd när det är halt så är det mycket viktigare att kunna bromsa och svänga med bilen. SUV'ar är tunga och har redan längre bromsträcka och sämre vägegenskaper än motsvarande personbil så på vintern blir skillnaden ännu större. Dessutom gör en sådan bil
större skada på andra bilen vid eventuell kollision.

Vi har bla följande vinterdäck:
Goodyear UG500 SUV - dubbdäck
Goodyear Wrangler UG - odubbat Nordiskt
Goodyear UG Suv - europeiskt odubbat.

Hoppas det hjälpte lite iaf! =)" Not :evil:
XJ 99
"Murphy var en optimist"
Skadan är direkt proportionellt mot värdet, ju högre värde, dessto större skada.
Image
Tjuvskatt! nej tack
Discus1
JCS Medlem

Return to Däck och Fälg