Justera framvagn vid annan offset på fälgarna?

T. ex. Höjningssatser, Sänkningssatser....

Justera framvagn vid annan offset på fälgarna?

Postby jeepetorp » Sun Jul 18, 2010 9:23 pm

Jag har märkt att om man har fälgar med offset som placerar däcken längre ut, måste jag korta paralellstaget. När jag sedan monterar dom andra fälgarna som sätter däcken längre in måste jag justera ut paralellstaget igen.
När jag har dom bredare fälgarna utan att ha justerat in styrningen, försvinner symptomen om jag kör med full time på fördelningslådan.
Allt detta verkar gälla både KJn och XJn.

Hypotes: Med däcken längre ut ger hjulens rullmotstånd mer kraft i styrlederna, som gör att däcken vrids utåt liiite grann. Och tvärt om med däcken längre in. Ev. behöver skillnaden i offset vara tillräckligt stor för att hjulens mittlinje ska hamna utanför eller innanför styrledens mittpunkt...
Och med fyrhjulsdriften inkopplad driver hjulen i stället för att bromsa.

Har jag rätt, eller funderar jag helt galet ang. detta?
Lapua Mega, första steget till en lyckad grillkväll.
http://jeepetorp.blogg.se
Magnus Jidetorp 070 764 06 62
jeepetorp
JCS Medlem

Re: Justera framvagn vid annan offset på fälgarna?

Postby Twinturbo » Sun Jul 18, 2010 10:56 pm

Du är nog helt rätt ute då man på en framhjulsdriven bil ska ha hjulen raka eller lite utåt för det blir toe-in när dom driver medans en bakhjulsdriven ska ha mer toe-in då det rätas ut lite när man kör.
"Gud som haver Jeepen kär se på mig som gasglad är, vart jag mig i världen vänder ska jag göra svarta ränder"
Jeep Wrangler 91 Twinturbo, Sveriges första Godkända hemmakonverterade Flexifuel
Twinturbo
JCS Medlem

Return to Fjädringssystem & Styrinrättning